maandag 9 november 2015

Inspiratie of wanhoop?

Kijk eens op www.textileartist.org 

Wat allerlei textielkunstenaars daar laten zien, is onwaarschijnlijk indrukwekkend: uniek en vol vakmanschap. 
Als ik daar zo af en toe eens rondkijk, ben ik echt onder de indruk. 

Maar werkt dat inspirerend of verlammend?

Het is een feest om naar te kijken. Het geeft me ideeën,  over kleur, vormen en zeker ook over materiaalkeuze.

Ik denk: waar ben ik mee bezig? En: ik kan er beter mee kan stoppen.
Zulke mooie dingen zal ik echt nooit kunnen maken. Zo origineel en bijzonder.
Zo mooi uitgevoerd. Wat ik maak is wel erg simpel en amateuristisch.

Maar ik realiseer me dat wat ik doe, in elk geval voor mezelf leuk is: lekker geknutsel en huisvlijt. Ik hoef ook geen kunstenares te worden!
( nou ja, het is zo'n droom als de droom die je als klein meisje hebt: prinses worden) 

Ik zie steeds meer dat het maken van (textiel)kunst, niet alleen creativiteit vraagt, maar  een soort 'moed'  en doorzettingsvermogen. Moed om verder te denken en te doen, dan dat wat ik kan of weet. Het vraagt een soort ruimte in je hoofd en durf om belemmeringen te negeren of aan te pakken. Dat zie je ook terug op die site. 

Gelukkig heb ik een paar excuses: partner en kind die allerlei vragen stellen:  'wat is het?, 'ga je die ketting naar je werk dragen?', of gewoon de vraag: 'wat wordt het?' , kunnen behoorlijk remmend werken!
En dan mijn heerlijke standaard excuses: 'ik heb zo weinig tijd' en 'ik heb geen ruimte'.

Ach ik ga maar door en probeer te zoeken naar wat ik wel kan en durf. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten