zaterdag 11 maart 2017

Gelli Plate experimenten!


Bij de DIYTextileschool is ook een workshop Gelli Plate Printen. Uit nieuwsgierigheid ben ik op internet gaan zoeken wat dat was.
Het zag er echt tof uit. Wel met verf maar het leek nogal simpel. Op een soort veerkrachtige plaat ( Gelli plate) rol je verf uit en daar kan je sjablonen op leggen en dan leg je er papier of stof op. Een handige manier om te drukken.

Maar zo'n plaat kost zo'n 30,- en een workshop nog meer. Dus ik wilde eerst eens zelf aan de gang. Er bleken allerlei recepten te bestaan voor zo'n plaat. Het is eigenlijk een dikke plak gelatine! Ik heb het recept van Wendy Swenne gebruikt. Zij heeft een youtube filmpje met het recept en de uitleg. 
Ik had geen alcohol, dus dat heb ik gewoon maar weggelaten.




Na een paar uur had ik inderdaad een mooie, dikke, stevige plak drilpudding.

Snel  aan de slag met restjes acrylverf. Ik had geen roller, maar vooruit dan maar met mijn vingers. Verf op de plaat, sjabloon erop. Vel papier en drukken maar. Dan nog een andere kleur verf en ander sjabloon. Het hele internet staat er vol met prachtige afdrukken.  Ik kwam allerlei vragen tegen: hoeveel verf moet ik gebruiken, welke volgorde breng je aan,  van donker naar licht of andersom. Trouwens het is een soort andersom denken waar ik veel moeite mee heb. 


Elke keer kan de plaat afgespoeld. Dat gaat tot hij breekt.
Na het afdrukken op papier ben ik op stof gaan drukken.  




Het lijkt nu af en toe wel ergens op. Soms heb ik iets leuks en dan doe ik er net een kleur teveel bij en verdwijnt alles!


Dat gebeurde bijvoorbeeld met deze elastiekjes. Ik legde de elastiekjes op de verf, stof er op en afdrukken, tof!, nieuwe verf erop, elastiekjes op een andere plek  afdrukken, yes!, en nog een keer en nog een keer: en alles was weg!


Nog een gemaakt, niet zo leuk als de eerste, maar vooruit.


Deze ging ook wel. De gelli plate was nu in 5 stukken. dus tijd om te stoppen.

Ik heb alles opgeruimd en de stukken gelatine weer gesmolten en in de vorm gedaan. Die kan ik zo weer gebruiken!

Conclusie: 
- ben ik blij dat ik die gelli plate niet gekocht heb,
- is verf wel iets voor mij? bij de cursus was het ook geen succes,
- maar wel een paar uur plezier gehad!


Ik ga het zeker nog een keer proberen en deze resultaten komen in het never- ending-boekje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten