zondag 11 februari 2018

Tanden

geborduurde rontgenfoto
Een aantal maanden geleden kreeg ik van mijn dochter de röntgenfoto van haar gebit. En de afgelopen week heb ik me suf geborduurd om op tijd voor haar verjaardagsfeest daar iets van te maken!

Soms heb ik vaag een idee dat ik 'iets' wil doen met een foto of steek of plaatje. Het kan dan wat tijd kosten voordat ik weet wat dan. 
Het speelt in mijn hoofd; ik zie beelden en kleuren, soms woorden. En opeens is het dan duidelijk.  Nadat ik begonnen ben, komen er vaak nog andere ideeën. 

De foto van de tanden heb ik verkleind bij het kopiëren, daarna op stof overgebracht met Amsterdam Gel Medium. Ik wilde dat het resultaat ongeveer een ansichtkaartmaat zou worden. De mond heb ik getekend met potlood. Ik ontdekte dat ik eerst te weinig rekening had gehouden met de stand van de tanden, de mondhoeken zaten veel te laag. De mond heb ik geborduurd in de long-and-short stitch met een steelsteek eromheen.
Maar ja, die mond alleen was wat kaal en ik wist niet waar ik de tekst moet zetten. Ik was bang dat het op een snor ging lijken als ik het boven de lippen zou doen en dat de tanden zouden wegvallen als ik het op de tanden zou doen. Maar opeens dacht ik ik kan die mond meer nadruk geven als ik er punten omheen zou maken met daarin de tekst. Dus dat heb ik gedaan. De kleuren kwamen al doende en toen de punten af waren heb ik de rest snel opgevuld met rood. Dat trouwens allemaal in kettingsteek. Pas toen ik een foto genomen had, zag ik dat de punten bijna symmetrisch zijn!

Nu zitten deze tanden in een lijstje en staan ze dus bij mijn dochter. 


2 opmerkingen: