zondag 25 februari 2018

Van Dijksteek

van Dijksteek oefenlapje 1

van Dijksteek oefenlapje 2
De afgelopen weken ben ik in de weer geweest met de van Dijksteek.
Dat is een 'laddersteek'. Meestal zie je hem gewoon horizontaal of verticaal geborduurd. Maar er is veel mogelijk met deze steek. Ik vind het v-tje, dat vrijwel altijd in het midden geborduurd wordt, ontzettend leuk. Maar waarom zou je dat altijd in het midden plaatsen? 
Deze lapjes zijn 10 x 10 cm.

Het onderste lapje heb ik eigenlijk eerst gemaakt. Door te variëren met de lengte van de steken is er veel mogelijk. Ik wilde onder andere kijken of je ook een letter kon borduren. Als je goed kijkt zie je op het onderste lapje bovenaan een 'm' op zijn kop.  Niet zo'n succes op deze manier. 
hoekje uit oefenlapje 2
Dit hoekje is mooi geworden. Het laat zien dat er veel interessante abstracte figuren te maken zijn. Misschien moet ik dat eens gaan doen.


Een goed effect zo, dat een kant over de andere steek valt. Je zou het ook nog verder in elkaar kunnen weven.


Een zogenaamde 'cabinlog' als het quilten zou zijn: saai......


Hier vallen de steken in elkaar. Dat geeft mij gelijk ideeën over wat je met die 'zijsteken' kan doen. Daar is veel ruimte om te weven of om een spinnenstseek te maken of een 'raised  stemstitch'. 


Hier zie je dat ik te ongeduldig ben voor oefenlapjes. In het laatste vierkantje heb ik verschillende dingen uitgeprobeerd. Rechtsonder een van Dijksteek zonder pootjes. Eigenlijk een soort kettingsteek. 
Rechtsboven kan je zien dat je met de pootjes ook een patroon kan maken. Het is misschien een beetje slordig, maar toch wel zichtbaar. Linksboven een cirkel. Dat is echt een ontdekking! Misschien moet ik nog een proeflapje met rondjes moeten maken.

In het midden een soort gevlochten steek. Hetzelfde als het lichtblauwe vierkant maar dan vanuit de hoeken. 

Het was wel interessant om te doen, maar ik ben toch wel op zoek naar iets meer.......Een grote lap met vandijksteek? 



2 opmerkingen:

  1. This stitchery is marvellous and I'm in awe of the variety you've created here. The texture is wonderful, and my creative mind is agog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The stitch in itself asks for all these experiments, I think!

    BeantwoordenVerwijderen